Stichting SBO

Klassen

Hieronder leest u meer over de klassen waarin u kunt deelnemen.

Standaard Automaten 75cc

In deze klasse word veelal gereden met Puch en Tomos automaat brommers, er is geen minimaal gewicht in deze klasse dus de strijd om een zo laag mogelijk totaalgewicht is erg groot, ondanks dat deze machines een beperkte overbrenging hebben, zijn de topsnelheden in deze klasse indrukwekkend!

Aantal kernpunten in deze klasse:

-Alleen luchtkoeling toegestaan
-Maximaal 75cc cilinderinhoud
-Maximaal 1 versnelling

Exteme Automaten 80cc

In deze klasse word veelal gereden met zelfbouw machines, er is geen minimaal gewicht in deze klasse dus de strijd om een zo laag mogelijk totaalgewicht is erg groot, ondanks dat deze machines een beperkte overbrenging hebben, zijn de topsnelheden in deze klasse indrukwekkend!

Kernpunten van deze klasse:

-Maximaal 80cc
-Veel vrijheid in het bouwen van de machine
-Meerder automatische versnellingen zijn toegestaan

Schakel 50cc

De klasse voor schakelbrommers, deze klasse is van oorsprong bedoeld voor straatbrommers die ook een sprintje trekken, tegenwoordig zijn er ook schakels bij welke volledig gericht zijn op de sprintscene.

Kernpunten voor deze klasse:

-Maximaal 50cc
-Orginele krukasslag
-Orgineel lijkende machine

Schakel 70cc

De klasse voor schakelbrommers, deze klasse is van oorsprong bedoeld voor straatbrommers die ook een sprintje trekken, tegenwoordig zijn er ook schakels bij welke volledig gericht zijn op de sprintscene.

Kernpunten voor deze klasse:

-Maximaal 72cc cilinderinhoud
-Orginele krukasslag
-Orgineel lijkende machine

Pro Stock 100cc

De pro Stock klasse deze klasse is voor de die-hard schakelbrommers, deze klasse vertegenwoordigd zwaar verbouwde machines met een maximale cilinderinhoud tot 100cc, deze klasse staat garant voor veel spektakel!

Kernpunten voor deze klasse:

-Maximaal 100cc
-Krukasslag vrij
-veel vrijheid in het bouwen van de machine

Super Stock 125cc

De schakelklasse welke van oorsprong uit Genemuiden komt, en bedoeld is voor machines met een Honda MB8 motorblok, deze machines worden vaak verbouwd tot ware sprintmonsters en hebben de grootste cilinderinhoud van het startveld.

Kernpunten van deze klasse:

-maximaal 133cc (athena 57mm)
-Honda MB8 motorblok
-Vrij uiterlijk van de machine

Open sport 7.5 sec. index

Enkele kernpunten van deze klasse:

-Instap klasse waar iedereen in terecht kan van 50 tot 100cc
-Index 7.5 seconden dit houd in dat tijden onder de 7,5 niet tellen voor je resultaat
-7.5 s. is voor een ieder een haalbare tijd en ook met een klein budget kan je in deze klasse in de top meestrijden!!

Scooter 70B

Scooter 70B is een interresante klasse voor jou als je wat zwaarder bent en toch wilt mee doen voor het kampioenschap. In deze klasse is nagenoeg alles toegestaan zoals in de Scooter70A behalve dat het gewicht ten minste 140KG moet zijn (totaal scooter met kleding en rijder)

Aantal kernpunten van deze klasse:

-Minimaal 140KG, interresant voor de zwaardere rijder
-Veel vrijheid in het bouwen van de machine
-Maximaal 70cc

Scooter70A

Dit is de klasse die voorheen gezien kon worden als de Scooter70 klasse. De letter A is te danken aan het feit dat er 2 klassen zijn namelijk A en B waarbij de klassen erg op elkaar lijken maar Scooter70A geen gewichtseis heeft.

Al vanaf het begin is Scooter70A een erg competitieve klasse geweest. In deze klasse word er vanuit de basis met een complete scooter gereden maar biedt het reglement behoorlijk veel vrijheid om aanpassingen te doen om prestaties (o.a. gewicht en vermogen) te doen optimaliseren. Vaak zien we in deze klasse de wat lichtere rijders starten en word er gemiddeld genomen elke wedstrijd door meerdere deelnemers onder de magische 6.5 seconde grens gereden.

Bij deze klasse spelen de bouw van de machine, het totaal gewicht en de concentratie en het lef van de rijder een erg grote rol om voor aan mee te strijden in het kampioenschap.

Enkele kernpunten van de klasse;

-Maximaal 70CC
-Beplating / kappen verplicht maar mag aangepast worden
-Originele wielbasis
-Geen limiet in minimaal gewicht, besparingen gaan soms dus erg ver!

Scooter special 80cc

Deze klasse is geschikt voor jou als je veel geeft om motoren techniek maar je een beperkt budget hebt en niet zover wilt gaan als dat bijvoorbeeld in de Super Special klasse dat word gedaan.

Enkele kernpunten van deze klasse:

-Scooterframe en (alu) zelfbouw frames toegestaan
-Bepaling / kapwerk is niet verplicht
-Maximaal 80CC
-Wheelybar toegestaan!
-Kan met een beperkt budget aan deelgenomen worden

Scooter special 100cc

De klasse Super Special bestaat al vanaf de start van het scooter sprinten bij de SBO. Deze klasse staat voor techniek en ultieme prestaties. Ieder jaar weer zoeken rijders en monteurs de grenzen op om kracht om te zetten in tijd op de 150 meter.

Enkele kernpunten van deze klasse:

-Geen Lachgas /max 1 cilinder
-Minimaal 120kg totaalgewicht
-Carter dient als orgineel te zijn

Super special 210

Door de tijd heen werden er jaar op jaar records verbroken en word er in deze klasse het hardst gereden. Door Heiko&Henkie een run met 97cc zelfs al onder de 5.6 seconde! Allerlei techniek word er ingezet om prestaties te verbeteren waaronder lachgas, cilinders tot maar liefst 90+cc en tegenwoordig zien we ook 2 x 97cc motoren aan de start!

Enkele kernpunten van deze klasse:

-Heel veel vrijheid om machine te bouwen naar eigen wens
-Klasse waar de hoogste snelheden worden behaalt (tot wel 150km/h!)
-De klasse waar techniek nauwelijks grenzen kent (drukvulling, lachgas, 2 cilinders, etc)